fredag 16 maj 2014

Födelsedagssockor #1

Mönster: Jag har stickat utifrån huvudet bara. Jag testade en ny uppläggning, Judys magic cast on, och la upp totalt 20 maskor och ökade sen till 60 maskor vartannat varv. Sen stickade jag på bara, slätstickat på undersidan och 2x2-resår på ovansidan. När foten blivit lagom lång så gjorde jag en short-row-heel och fortsatte med skaftet sen.
Det här är det första paret "riktiga" sockor som jag stickar nerifrån-och-upp. Jag gillar det och tänker att det passar perfekt när en stickar restgarnssockor. MEN, Jag har problem med avmaskningen. Jag tycker att all avmaskning blir alldeles för hårt för att sockan ens ska gå på foten. Men det kanske är en vanesak. 


Garn: ONline Supersocke 4-ply Neptun Color. Det innehåller 50% ull, 25% nylon och 25% bambu så det är perfekta vårsockor som är lite svalare. Det gick åt 63 gram till storlek 43.

Stickor: 2,5 mm





6 kommentarer:

  1. Det finns flera superelastiska avmaskningar. Du hittar några i den här pdf:en som jag fixat.

    SvaraRadera
  2. Har du testat Jennys suprisingly streachy ? Finns säkert på Youtube. Jag testade och repade upp för det blev för löst för mig !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tips, lägg omslagen på varannan maska istället för varje, då kanske det blir lagom.

      Radera
  3. Tjusiga! Det har verkligen exploderat av sockor i bloggvärlden på sistone. :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att avmaskningen är svår att få till. Eller - den är lätt att få lös men svår att få snygg. Det blir helt enkelt oftast snyggare när man stickar uppifrån just på det som blir slutet på toe-up

    SvaraRadera
  5. Tubavmaskning funkar faktiskt bra. Jag har övergått till det i stort sett helt och hållet. Den bygger ju på masksöm och man lär sej urfort. Funkar bäst på 1x1-resår men också på 2x2. Andra resårer (t.ex. 3x1) brukar jag ändra till 1x1 de sista 2-3 varven inför avmaskning och på sockor tycker jag inte att det stör. Om man sen vill ha möjligheten att dra in ett gummiband får man preppa lite 1-2 varv och sticka aviga resp räta maskor var för sej, men på en vanlig 1x1-resår som ska maskas av tycker jag inte att det behövs. Om du inte redan prövat är det dags att youtuba! /Flisan

    SvaraRadera