tisdag 8 januari 2013

Avsaknaden av självständiga kvinnor

Jag läste om Bechdel-testet hos Underbara Clara för ett par dagar sedan. Att det är män som är normen i samhället är jag fullt medveten om men det här var lite som ett brutalt uppvaknande. 

Bechdel-testet går ut på att kolla hur stor plats kvinnor får på film. Testets kriterier är att det ska finnas minst två kvinnliga namngivna rollfigurer som pratar med varandra om något annat än män. Det är ju kriterier som en tänker inte borde vara särskilt svåra att uppfylla. Men se där tror en fel! Det är väldigt få "storfilmer" som faktiskt klarar det. Sagan om ringen-triologin, Shrek, Pulp Fiction, Up, Pirates of the Caribbean är bara några få som misslyckas med testet. Själv tycker jag väldigt mycket om många av dom här filmerna men det är skrämmande vilken liten plats kvinnor får på filmduken. Och i verkligenheten. Det är så orimligt att ena halvan av världens befolkning ska vara norm och andra halva bara ska rätta sig efter det. Så orimligt så att jag mår lite illa. 


2 kommentarer:

  1. Har aldrig tänkt på det men det är ju för sorgligt att det är sant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Jag har blivit så mycket mer medveten sen jag såg testet och det är skrämmande hur få filmer/tv-serier som klarar det, nästan inget än så länge.

      Radera